Digitale factuur15-09-2009Al weer een tijdje toegestaan: digitaal factureren. Maar wat mag
nou wel en wat is niet toegestaan? Divergent zet de punten voor u nogmaals
op een rij: Vanaf februari 2009 is het voor bedrijven toegestaan om digitaal te
factureren. Dit betekent dat u uw klanten in principe geen papieren factuur
hoeft toe te zenden. Hierdoor kan niet alleen op de kosten van het verzenden
worden bespaard, maar kan bovendien de factuur in veel gevallen rechtstreeks
worden verzonden aan de financiële administratie. dat laatste betekent
over het algemeen minder vertraging bij het voldoen van de factuur. Mocht
u ook overwegen om digitaal te factureren laat Divergent u dan vrijblijvend
informeren over de mogelijkheden. Niet verplichtKlanten hóeven een digitale factuur echter niet te accepteren. Je moet
dus vooraf toestemming vragen of de klant het akkoord vind dat de facturen
vanaf dat moment digitaal worden verzonden. (als je in je algemene voorwaarden
opneemt dat er digitaal gefactureerd wordt, dan hoef je nadien niet meer
om toestemming te vragen). Software nodig?In principe heeft u geen aparte software nodig om een digitale factuur
te maken. U maakt gewoon gebruik van de middelen die u nu ook al gebruikt.
Sommige boekhoudprogramma's leveren reeds de mogelijkheid aan om facturen
digitaal te verzenden. Ter beveiliging kan van de factuur een PDF document
worden gemaakt. U kunt dan het document tevens beveiligen met een wachtwoord,
waardoor er behalve door degene die het wachtwoord kent geen wijzigingen
in het document kunnen worden aangebracht door de ontvanger. De ontvanger
kan het bestand dan alleen lezen en niet bewerken. Verzenden van digitale factuurVoeg de digitale factuur als gewoon bijlage bij een e-mail. Indien u
twijfelt of de ontvanger beschikt over een programma om .pdf documenten
te lezen, kunt u een link toevoege naar de website om Adobe Reader te downloaden.
Om te voorkomen dat de e-mail niet bij de juiste persoon terecht komt is
het belangrijk om het juiste mailadres te weten en te gebruiken. Door het
toevoegen van een lees-/ ontvangstbevestiging aan je e-mail kan je zien
of de factuur inderdaad is ontvangen (maar dan moet de ontvanger het verzenden
van de ontvangstbevestiging wel accepteren). Bewaarplicht Met het toestaan van de digitale factuur is ook dit deel van de wettelijke
bewaarplicht gewijzigd. Nog steeds geldt dat je wettelijk verplicht bent
om facturen zeven jaar te bewaren. Dit kan op papier, maar mag ook digitaal.
Het is wel belangrijk om dit overzichtelijk te doen en bovendien maatregelen
te nemen ter beveiliging en tegen gegevensverlies (bijvoorbeeld door het
regelmatig maken van een backup van uw administratie). FactuurinhoudDe factuur dient aan dezelfde eisen te voldoen als een papieren factuur.
In ieder geval moeten verplicht vermeld worden:
● uw BTW-identificatienummer |
● het inschrijfnummer van de KVK |
● het volgnummer van de factuur (facturen moeten doorlopend genummerd
zijn, eventueel in meerdere reeksen) |
● de factuurdatum |
● de naam en het adres van uw onderneming |
● de naam en het adres van uw klant |
● een omschrijving, het aantal van de geleverde goederen of verleende
diensten èn de datum waarop u de goederen heeft geleverd of de diensten
heeft verleend |
● de prijs exclusief BTW |
● het toegepaste BTW-tarief |
● het bedrag van de BTW |
● het totaal te betalen bedrag |
Zie ook: KVK folder Wettelijke
eisen aan bedrijfscorrespondentie Bronnen: KvK,
Belastingdienst Overige infoVoor de volledigheid verwijs ik hierbij ook door naar de website van
de Nederlandse overheid over het digitaal factureren: www.e-factureren.info Terug
|