Nieuwsbrieven verzenden na 1 oktober 2009 (wijziging Telecomwet)22-09-2009Per 1 oktober 2009 worden er een aantal wijzigingen van kracht,
waardoor het niet zonder meer meer is toegestaan om nieuwsbrieven te verzenden,
ook naar zakelijke adressen (naar particulieren was het overigens al sinds
2004 verboden om ongevraagd e-mails te verzenden). Wat betekent dit voor
u? In de praktijk moet u vanaf 1 oktober 2009 schriftelijke toestemming
hebben van alle ontvangers voor het verzenden van nieuwsbrieven of andere
reclame via mail. Wat kunt u doen voor 1 oktober 2009?Indien u van al uw relaties reeds schriftelijke toestemming heeft, dan
hoeft u verder niks te doen. Is dit niet het geval, stuur dan uw hele klantenbestand een mail vóór
1 oktober 2009 waarin u expliciet de toestemming vraagt voor het ontvangen
van een nieuwsbrief. Mensen die geen toestemming verlenen'of die niet reageren, moet
u van uw adressenlijst verwijderen. Het risico bestaat dat op deze manier
een deel van uw adressenbestand verloren zal gaan omdat mensen niet reageren Indien u gebruik maakt van aangekochte adressenbestanden, dan moeten
ook al deze personen expliciet hun toestemming geven voor het ontvangen
van mail van u. Werkwijze e-mailingen (na 1 oktober 2009)Na 1 oktober moet het volgende geregeld zijn:
- De ontvanger moet bewust de keuze gemaakt hebben om de berichten te
ontvangen.
|
- De ontvanger moet ook weten waarvoor hij of zij toestemming heeft
gegeven.
|
- In ieder bericht moet de werkelijke identiteit van de afzender te
worden vermeld.
|
- In ieder bericht moet de mogelijkheid uitschrijving (opt-out) worden
geboden
|
Uitdrukkelijke toestemmingVoor de nieuwsbrief moet iemand uitdrukkelijk en geïnformeerd toestemming
geven. ‘Uitdrukkelijk’ betekent bijvoorbeeld dat een ontvanger zelf een
kruisje op een (web)formulier moet zetten of 'ja' moet invullen. Een bepaling
in de algemene voorwaarden is dus niet ‘uitdrukkelijk’. Het moet duidelijk
zijn waarvoor en aan wie de ontvanger precies toestemming geeft. Hierover
moet de ontvanger door de verzender goed geïnformeerd worden. Terug
|