U bevindt zich hier : Openingspagina / Actueel / Nieuwsbrieven verzenden na 1 oktober 2009 (wijziging Telecomwet)

Nieuwsbrieven verzenden na 1 oktober 2009 (wijziging Telecomwet)

22-09-2009

Per 1 oktober 2009 worden er een aantal wijzigingen van kracht, waardoor het niet zonder meer meer is toegestaan om nieuwsbrieven te verzenden, ook naar zakelijke adressen (naar particulieren was het overigens al sinds 2004 verboden om ongevraagd e-mails te verzenden). Wat betekent dit voor u? 

In de praktijk moet u vanaf 1 oktober 2009 schriftelijke toestemming hebben van alle ontvangers voor het verzenden van nieuwsbrieven of andere reclame via mail.

Wat kunt u doen voor 1 oktober 2009?

Indien u van al uw relaties reeds schriftelijke toestemming heeft, dan hoeft u verder niks te doen.

Is dit niet het geval, stuur dan uw hele klantenbestand een mail vóór 1 oktober 2009 waarin u expliciet de toestemming vraagt voor het ontvangen van een nieuwsbrief. Mensen die geen toestemming verlenen'of die niet reageren, moet u van uw adressenlijst verwijderen. Het risico bestaat dat op deze manier een deel van uw adressenbestand verloren zal gaan omdat mensen niet reageren

Indien u gebruik maakt van aangekochte adressenbestanden, dan moeten ook al deze personen expliciet hun toestemming geven voor het ontvangen van mail van u.

Werkwijze e-mailingen (na 1 oktober 2009)

Na 1 oktober moet het volgende geregeld zijn:

  • De ontvanger moet bewust de keuze gemaakt hebben om de berichten te ontvangen.
  •  De ontvanger moet ook weten waarvoor hij of zij toestemming heeft gegeven.
  •  In ieder bericht moet de werkelijke identiteit van de afzender te worden vermeld.
  •  In ieder bericht moet de mogelijkheid uitschrijving (opt-out) worden geboden

Uitdrukkelijke toestemming

Voor de nieuwsbrief moet iemand uitdrukkelijk en geïnformeerd toestemming geven. ‘Uitdrukkelijk’ betekent bijvoorbeeld dat een ontvanger zelf een kruisje op een (web)formulier moet zetten of 'ja' moet invullen. Een bepaling in de algemene voorwaarden is dus niet ‘uitdrukkelijk’. Het moet duidelijk zijn waarvoor en aan wie de ontvanger precies toestemming geeft. Hierover moet de ontvanger door de verzender goed geïnformeerd worden.

Terug